Lelaki Melayu Terakhir Di Cameroon

Assalamualaikum….yang pasti aku bukan salah seorang daripada gambar di atas. Kalau korang pernah baca blog aku yang bertajuk ‘Ke mana dah???’ mesti korang tau yang aku dah pernah sampai di Cameroon tapi atas urusan kerja. Fakta menarik berkaitan Cameroon adalah “sesiapa yang boleh memandu di Cameroon pasti boleh memandu di Negara lain”

sebab apa? dari pemerhatian aku di sana mereka tidak ada sistem memandu yang sistematik seperti Negara-Negara lain. Rakyat di Cameroon memandu mengikut gerak hati, kereta boleh jadi bas, basikal boleh jadi motorsikal, lori boleh jadi bas. Jalan raya 2 hala bila petang waktu balik kerja boleh jadi 8 hala. Seram sejuk aku tengok, setakat jem kita kat KL ni kacang jer bagi diorang.

Berbalik kepada cerita asal aku ni, dari KL kami transit di Paris dan kemudiannya kami meneruskan perjalanan ke Douala International Airport dan menginap di salah sebuah hotel di Douala. Keesokan harinya, kami menaiki 2 buah pacuan 4 roda meneruskan perjalanan ke Yaounde yang jaraknya 268km dan mengambil masa 5 jam 33 minit. Setelah selesai urusan kerja kami dalam jam 7 petang kami meneruskan perjalanan tetapi malangnya salah satu kenderaan kami telah rosak di tengah hutan belantara.

Oleh kerana satu lagi kenderaan masih boleh digunakan, mereka meneruskan perjalanan ke Yaounde dan tinggallah aku seorang bersama seorang pemandu warganegara Cameeron di tengah hutan tebal dan gelap. Alhamdulillah kenderaan yang kami naiki boleh berjalan tetapi masih perlu dibaiki dan kami singgah si stesen minyak. Masa di stesen minyak tu aku lihat orang Cameroon ni berhibur di bawah lampu jalan berhampiran stesen minyak. Bilangannya terlalu ramai seolah-olah ada konsert Wing di situ. Dalam ramai-ramai tu, aku la yang mempunyai kulit paling cerah sebab yang lain hanya nampak gigi dengan baju jer.

Lebih kurang jam 1 pagi pemandu bagi tau yang kereta kami boleh digunakan semula dan kami meneruskan perjalanan ke Yaounde yang mengambil masa lebih kurang 1 jam. Kami menginap di Hilton Yaounde malam tu dan keesokan harinya kami berpatah balik ke Douala. Dalam perjalanan ke Douala kami sempat singgah menziarah satu perkampungan Islam di sana cuma aku lupa nama kampung tu. Kalau diberi pilihan samada aku mau ke Cameroon lagi, aku rasa mungkin tidak kot hehehe!

Advertisements

Leave a comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: